« Laatste bericht | Sporza vs. NOS Studio Sport » | Canvascrack » | Brahim » | Non, non, rien n'a changé » | BELGIUM » | -25% » | Irritant » | Snoop Dogg » | Sunvibz.tv » | Alles kits achter de rits? »

Pluto gedegradeerd tot dwergplaneet

Via de standaard.

Wie ligt er nu in godsnaam wakker of Pluto groot genoeg is om planeet genoemd te mogen worden? Sterrenkundigen en aanverwante consoorten, tot daar aan toe. Maar het plebs (en waarschijnlijk ook een aantal hogere kasten) zal het worst wezen. Nu zijn er plots acht planeten, want ze hebben Pluto op het hakblok gelegd. Maar straks maken ze er misschien weer negen van, want het nieuwe hemellichaam 'Xena' is wel groter dan 'Pluto'. Het imago van de wetenschap, het zal er goed bij varen.

Zelfs de 'deskundigen' weten blijkbaar ook niet goed hoe ze het moeten duidelijk maken dat Pluto eigenlijk geen planeet is, zonder daarbij te veel gezichtsverlies te lijden. Laat ons het dan maar 'dwergplaneet' noemen, beslissen ze na een ellenlange discussie. Noem het wat mij betreft 'ruimteroos', 'spacebol' of 'galaxyrots', maar toch niet 'dwergplaneet'. Noch mossel, noch vis. Geen haar op hun tanden. Niet oprecht genoeg durven zijn om het volk recht in de ogen te kijken en toe te geven dat in het verleden een fout is gemaakt. Hun niveau kan met een stelletje pennelikkende kantoorklerken vergeleken worden.

Ach, de één zijn dood is de ander zijn brood: de commercantjes wrijven al in hun handen met de winstgevende gadgets allerhande die ze aan de man zullen kunnen brengen, de uitgevers van de schoolboeken zien de euro- en dollartekentjes al voor hun ogen dwarrelen. En ze hopen al dan niet heimelijk dat de spelling nog eens wijzigingen (grondige veranderingen hoeven niet) ondergaat, net nadat alles gedrukt is natuurlijk.

Ik moet toch even protesteren: er is in het verleden geen fout gemaakt. In principe is alles wat in een vaste baan rond de zon draait een planeet. Pluto is echter héél klein ten opzichte van andere planeten en het draait bovendien nog eens niet in het evenaarsvlak (het denkbeeldige vlak waarin de andere planeten min of meer circuleren). Met andere woorden reden genoeg om het ding te degraderen tot dwergplaneet - maar niet genoeg om het ding asterosuperowiede ofzo te noemen =)...

Xavez mag protesteren wat hij wil, ik vind het ook een belachelijke beslissing. Geen mens die het nog weet of het nu een planeet is of niet: het is eigenlijk geen planeet omdat het te klein is en omdat het niet in het evenaarsvlak draait, maar het is wel een planeet omdat het in een vaste baan rond de aarde draait. Dus noemen ze het maar een dwergplaneet.
Is een dwergkonijn dan plots ook geen echt konijn meer?

Wàt een vergelijking =).
In de wetenschap is het bij mij weten vrij belangrijk om dingen bij hun - met de informatie die op het tijdstip van beslissen voorhanden is - correcte naam te noemen :). Het gaat hier niet zozeer over het feit of Pluto al dan niet een planeet is, maar des te meer over hoe we hemellichamen in de toekomst gaan benoemen en dat is toch wel vrij belangrijk denk ik :)...

Ola, twee voor mij onbekende bloggers beginnen hier zowaar een discussie. Blijkbaar is mijn blogje toch populairder dan ik dacht. Ik wou hier geen polemiek beginnen, maar ik geef jullie beiden gelijk: zelf ingenieur zijnde snap ik het standpunt van Xavez maar al te goed, ik wou het gewoon ook eens proberen te bekijken van iemand die zich onzekerder voelt inzake wetenschap, zoals Berend Dubbe blijkbaar. Dit gezegd zijnde, hartelijk welkom aan allebei en bijt mekaar de strot niet af :)

Hehe, dat zal niet rap gebeuren. Leuk blogje heb je hier. Ga hem in m'n feeds steken denk ik ;). Hoe ik hier verzeild ben geraakt blijft wel een raadsel :D

@ xavez: zal ik je dat even uitleggen? :P

Een reactie posten