« Laatste bericht | Luxe-dilemma » | Dakar-dode = dode Dakar? » | Dom blondje » | Trace.TV » | Ariel Sharon » | De Laatste Show » | La Sombra Del Viento... » | ¡Feliz Año Nuevo! » | Goede voornemens » | Gisteren en eergisteren op TV »

Dansen op TV

Tegenwoordig val ik niet al te vlug meer omver van verbazing, maar toen ik gisteren in Humo de tv-pagina's aan het doornemen was, kwam ik tot volgende onthutsende vaststelling: ons aller dierbaarste commerciële zenders, genaamd VTM en VT4 beginnen nagenoeg op hetzelfde tijdstip met "dansprogramma's". Blijkbaar heeft één of andere studie uitgewezen dat zo'n format een kijkcijferkanon gaat worden. Een studie die veel geld zal gekost hebben of zullen ze bij de commerciële zenders toch de goedkope oplossing gevolgd hebben, namelijk een format overkopen van de BBC of hebben ze het gewoon gepikt?

Bij VT4 blijft de titel nog eenvoudig: 'Let's Dance'. Wel jammer dat ik hierbij direct het gelijknamige nummer van David Bowie associeer. Het zal nooit meer hetzelfde klinken, zeker niet als je de batterij aan BV's bekijkt die ze bij VT4 hebben opengetrokken:
of bent u er echt van overtuigd dat Johan Museeuw zal uitgroeien tot een verleidelijke latino-danser?

Bij VTM hebben ze dan nog de pretentie om hun programma 'Sterren op de dansvloer' te dopen. Als je dan ziet, welke would-be-sterren er allemaal opgvoerd worden, ik krijg er zowaar een spontane indigestie van:

  • Natalia: verloor zij niet Idool? En wordt ze nu niet door een mega marketingmachine en dito kont te pas en te onpas de ether in gecatapulteerd? Gelukkig hoeft ze alleen maar te dansen, want als ze haar bek opentrekt, wordt de rest van de kandidaten zo tegen de muur geplakt.
  • Gilles De Bilde: hij zal zonder twijfel een getalenteerde voetballer zijn geweest, maar is hij niet vaker in het nieuws gekomen door boks- en verkleedpartijen dan zijn prestaties op het veld?
  • Gène Bervoets: meneer de wereldreiziger op kosten van de staatszender VRT, die nauwelijks meer dan het woord 'heerlijk' (in alle mogelijke talen) uit zijn mond krijgt.
  • Pim: uit welke talentenjacht komt deze zeekomkommer ook al weer gekropen?
  • Voor de rest van de BV's zou ik gemakkelijk een gelijkwaardige volzin kunnen neerpennen, maar ik laat het volledig aan uw fantasie over Sam Gooris, Wendy Van Wanten en consoorten een niet-discriminerende behandeling te geven.

En dan vergeet ik de mannelijke presentator nog: ons aller Jacques Vermeire, een man die ooit eens een dansfilm heeft gemaakt, 'Max', en daardoor bij onze favoriete commerciële zender natuurlijk als autoriteit geldt. Hij zal daarnaast hoogstwaarschijnlijk ooit wel eens exotisch gedanst hebben met straatmadelief Eva Pauwels, wat bij de Persgroep-bonzen als muziek in de oren zal geklonken hebben. Verder is de Jacques nooit boven het niveau van pis- en kakhumor uitgestegen, maar blijkbaar is dat genoeg om een vetbetaald contract bij VTM te bedingen.

Of ben ik nu te kritisch?

zeekomkommer...nog nooit gehoord maar kmoest er wel om lachen :-)

ben je te kritisch?
bijlange niet. Heel fijn eens een uitgesproken gedacht te lezen dat nu eens naadloos aansluit bij dat van ondergetekend.
Blijf kritisch bloggen en ik lees graag meer!

Een reactie posten